Google geeft privacyblunder toe

ICT Nieuws en Reviews
Forumregels
Lees onze Huisregels

Google geeft privacyblunder toe

BerichtDoor touwtrekker op 15 Mei 2010 10:44

bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/c ... a/1.780201
http://www.deredactie.be schreef:Google heeft toegegeven dat de bedrijfswagens van Google Street View drie jaar lang persoonlijke informatie hebben opgeslagen van mensen die surften via draadloze netwerken. Het bedrijf biedt zijn verontschuldigingen aan.

Uit een onderzoek van de Duitse overheid blijkt dat de wagens die het straatbeeld registreerden voor de webapplicatie Google Street View, veel meer deden dan dat. Er werd ook privacygevoelige data onderschept. Het zou onder meer gaan om fragmenten van mails, foto's en websites die de surfers bezochten.

Google geeft toe dat de auto's van Street View wereldwijd privédata van surfers heeft geregistreerd. Ook in België werden gegevens van particuliere surfers opgehaald.

"We beseffen dat we hebben gefaald", verontschuldigt Google zich. Het bedrijf kondigt aan dat alle geregistreerde informatie wordt gewist.

"Wij werken hard om uw vertrouwen te verdienen en beseffen dat we hier hebben gefaald", aldushoofdingenieur Alan Eustace van Google. Volgens Eustace had Google geenszins de bedoeling om die informatie op te pikken en is het euvel te verklaren door een fout bij het programmeren van de software. De operaties van Street View worden gestaakt tot het probleem is opgelost.
touwtrekker
Hoofdmoderator
Hoofdmoderator

Re: Google geeft privacyblunder toe

BerichtDoor Zunflappie op 15 Mei 2010 10:46

Weer een topic over privacy.
Allereerst lof voor Google dat ze in hun auto kunnen zien welke pagina's jij opende (om ze zelf te openen)!!!
Dat kan een partij handig zijn!

Mijn reactie op Tweakers.net:
Vind het inderdaad wat raar dat men blijkbaar via een scanner in een auto kan uitlezen welke websites iemand bezocht heeft.
Daarvoor moet men toch, niet alleen het signaal van de wifi, maar ook dieper gaan graven?
Dat het automatisch wordt opgeslagen kan ik me wel voorstellen: alles wat je lees, sla je op. Dat behoort Google nou eenmaal altijd te doen.... ruimtegebrek hebben ze toch niet.

Aan de andere kant: wie laat zijn wifi dan open staan?
Ja, dan krijg je weer dat verhaal van je eigen voordeur (van je huis) openzetten.
Dit is net zoiets: je zet je voordeur open en men ziet hoeveel jassen er aan de kapstok hangen..... alsof dat zo boeiend is.

Whaa.aaaaaa, nu weet Google misschien wel dat ik ooit eens www.hotmail.com heb geopend.
Den morgen, ach wannneer.
Zunflappie
Hoofdmoderator
Hoofdmoderator

BerichtDoor jeppeb op 15 Mei 2010 11:29

Zunflappie schreef:Aan de andere kant: wie laat zijn wifi dan open staan?

Dat is inderdaad de vraag, toch zijn er nog heel wat onbeveiligde netwerken overal... Dit bericht uit Duitsland is ook wel interessant:

http://webwereld.nl/nieuws/65983/onbeve ... sland.html

Zunflappie schreef:Whaa.aaaaaa, nu weet Google misschien wel dat ik ooit eens www.hotmail.com heb geopend.

Maar wat nou als je toevallig net via een iets te slecht beveiligde site een aankoop deed met je creditcard. Niet verstandig nee, maar er zijn zat mensen die dat wel doen denk ik...

Dit artikel gaat er iets verder op in trouwens: http://www.engadget.com/2010/05/14/stre ... fi-says-g/
Een gebruiksvriendelijk CMS? Webzites.nl!
Super lid
Super lid

BerichtDoor Javascript-fan op 16 Mei 2010 11:58

Wel zo netjes dat Google achteraf zijn excuses aanbiedt en toegeeft dat ze fout zaten. Het is minder netjes dat hier een onderzoek van de Duitse overheid voor nodig was.

Maarja, aangezien ik geen wifi heb, maak ik me niet zo druk.
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl-nl) AppleWebKit/531.2+ (KHTML, like Gecko) Safari/531.2+ Debian/squeeze/sid () Epiphany/2.30.2
Javascript-fan
Normaal lid
Normaal lid

Terugkeren naar Nieuws & Reviews